موانع خلاقیت

موانع خلاقیت

در زندگی هر سازمانی نقطه ای وجود دارد که تغییر آن ضروری می شود. در اینجا صرفا تغییر مورد نظر نیست ، بلکه برای بقای سازمان. تغییر محیط سیاسی ، الزامات مأموریت ، پیشرفت های تکنولوژیکی ، ملاحظات پرسنل و مجموعه و… می تواند نیاز به تغییر کردن را داشته باشد. سازمانی که تغییر را اجتناب ناپذیر نمی داند ، آن را پذیرفته و رهبری می کند ،ولی سازمانی که مانع بروز تغییر و خلاقیت و می شود سرانجام نابود خواهد شد.

 

موانع خلاقیت و نوآوری باید شناسایی و برطرف شوند تا مانع اختراع احتمالی از بین برود ، بنابراین نبوغ گروهی  سازمان فعال می شود . شکستن موانع خلاقیت و نوآوری اساساً “آنچه را که فرد باور دارد و چگونه رفتار می کند” را تغییر می دهد.

 

موانع خلاقیت را بشناسید

  • ترس
  • رهبری ضعیف و عدم تعهد به نوآوری
  • سیاست های بوروکراسی و سیاست های اداری
  • فشار برای تولید نتایج فوری
  • سوگیری های شخصی: باورها ، نگرش ها و ارزش ها

ترس

 مانع شماره یک خلاقیت و نوآوری است. ترس از شکست. ترس از تمسخر. ترس از تصمیم گیری. ترس از اشتباه کردن. ترس از ریسک کردن. ترس از ترفیع نشدن. ترس از تغییر و…

ترس فرد را از کاوش در راه های جدید و لذت  بردن تحقیقاتی که در آن احتمال  شکست دارد ، باز می دارد. خلاقیت و نوآوری به طور مثبت با شادی و عشق را به دنبال دارد ، در حالی که ترس با احساس منفی عصبانیت و اضطراب همراه است .

 

رهبری ضعیف و عدم تعهد به نوآوری.

اگر به کارمند  تشویقی برای خلاقیت و ابتکار داده نشود ، تقریباً می توان تضمین کرد که پروژه های جدید و مکانیزم های جدید برای آنها متحول نخواهد شد. هیچ اتفاق جدیدی نمی افتد.خلاقیت بسیار به نحوه برخورد رهبران ارشد بستگی دارد.

 

بوروکراسی ، سیاست ها و اداری

بوروکراسی ، سیاست های قدیمی و نوار اداری بی مورد؛ می تواند تفکر جدید و رویکردهای تازه را خفه کند. آنها وضعیت موجود را به عنوان ایمن ترین پاسخ برای خلاقیت و ایده های نو ترویج می دهند. ذهنیت ، فرهنگ و رویه های یک سازمان می تواند خلاقیت را تا حدی خنثی کند.

 

فشار برای تولید نتایج فوری

فشار بی وقفه برای نتیجه گیری فوری (گویی فردایی وجود ندارد)؛ اغلب منجر به استبداد میشود. افراد زمانی بیشترین خلاقیت را دارند،که از طریق علاقه ، لذت و رضایت کاری را انجام دهند. خلاقیت و نوآوری قابل سفارش نیست. باید الهام گرفته و مرتب شود. زمان می برد و باید از فضایی آرام و با سرگرمی بیشتر سرچشمه بگیرد.

 

سوگیری های شخصی: باورها ، نگرش ها و ارزش ها

هر کس ترکیبی از تعصبات و سیستم اعتقادی یا پیشینه خود است. این تعصبات برعکس کننده و خطرناک هستند زیرا انگیزه و جاه طلبی شخصی رنگ آمیزی شده است و مانع از این می شود که افراد بتوانند چیزها را متفاوت ببینند و خلاقیت به خرج دهند.

 

سرمایه خلاقانه را در بین کارکنان خود آزاد کنید

خلاقیت یک دارایی با ارزش است که سازمان را قادر می سازد تا نتایج بهتر ، جدید و متفاوتی را کسب کند. به طور خلاصه ، شرایط مناسبی برای شکوفایی خلاقیت و نوآوری در فرهنگ و سیستم سازمانی مورد نیاز است.

 

چگونه یک سازمان می تواند خلاقیت و نوآوری را ایجاد کند؟ چگونه سازمان می تواند به طور کلی خلاق باشد؟ نکته اصلی ذهن انسان است. برای ایجاد تفکر خلاق باید تحریک ، هیجان زده و پرورش داده شود.

 

تعریف خلاقیت و نوآوری

تعاریف زیادی از خلاقیت وجود دارد ، اما به منظور ثبات و تداوم ، خلاقیت به این صورت تعریف می شود: “دیدن آنچه دیگران دیده اند ، اما اندیشیدن به آنچه دیگران فکر نکرده اند”. خلاقیت مربوط به تولید ایده است و کمیت ایده مهم نیست. ماهیت خلاقیت این است که مردم را به خلق ایده ها وادار کند ، زیرا از این جریان ایده های جدید ، نوآوری های بزرگی برای تغییر بوجود می آید.

 

از تله “رفع سریع” اجتناب کنید

اکثر سازمانها به نیاز خود برای خلاقیت بیشتر اذعان می کنند و بسیاری از آنها وسوسه می شوند که گزینه “رفع سریع” را دنبال کنند.اگر سازمان شما از قدرت خلاقانه خود برای کمک به مقابله با چالش های باقی ماندن نیروی پایدار و پر جنب و جوش در این ساختار در حال تغییر استفاده کند ، ابتدا باید موانع خلاقیت و نوآوری را برطرف کند. با از بین بردن این موانع ، سازمان شما در جستجوی فرصتها از طریق روشهای نوآورانه برای تغییر ، رشد و پیشرفت، آزاد خواهد بود.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *